Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Metoda polega na wspieraniu rozwoju psychoruchowego dziecka. Podczas stosowania tej metody dzieci kształtują świadomość schematu własnego ciała. Uczą się orientacji w przestrzeni oraz współdziałania z drugim człowiekiem. Metoda Weroniki Sherborne pozwala dzieciom zapoznać się z własnymi emocjami i uczy jak sobie z nimi radzić. Pobudza wyobraźnię, rozwija koncentrację uwagi, nie ograniczając jednak spontaniczności w wyrażaniu siebie.
Metoda Klanza - pedagogika zabawy
Zabawa daje dziecku poczucie radości, spontaniczności, rozwija jego wyobraźnię, a także uczy współdziałania w grupie. Dlatego w naszym Przedszkolu EPIONKOWO wiele zabaw opartych jest na metodzie Klanzy. Metoda ta obejmuje między innymi: zabawy integracyjne, tańce, działania twórcze i plastyczne, dramę oraz zabawy z chustą.
Dziecięca Matematyka autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej to program edukacji matematycznej obejmujący 12 kręgów tematycznych, które należy realizować w podanej kolejności, uwzględniając stopniowanie trudności i prawidłowości rozwoju dziecka:
- Orientacja przestrzenna, czyli kształtowanie umiejętności, które pozwolą dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i rozmawiać o tym, co się wokół niego dzieje.
- Rytmy – rozwijają umiejętność skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach.
- Kształtowanie umiejętności liczenia oraz dodawania i odejmowania
- Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, którego celem jest przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej (zbiory).
- Rozwijanie umiejętności mierzenia długości (1 cm, 1 m, 1 km, stopa, kroki, łokieć, dłoń, patyk, sznurek, miara).
- Klasyfikacja – czyli wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych do tworzenia pojęć (wprowadzenie dzieci do zadań o zbiorach i ich elementach – segregowanie).
- Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych – doskonalenie umiejętności rachunkowych dzieci.
- Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia (ważymy lalki, piłki, misia i inne zabawki), używamy terminu „ciężar”.
- Mierzenie płynów – pomaga dzieciom zrozumieć pojęcia: mniej – więcej.
- Intuicje geometryczne - kształtowanie pojęć geometrycznych – dziecko konstruuje w swoim umyśle pojęcia: figury, układanie szlaczków, lustrzane odbicia figur.
- Konstruowanie gier przez dzieci – hartuje odporność emocjonalną i rozwija zdolności do wysiłku umysłowego: gry – opowiadania, gry z czynnościami matematycznymi (doliczania, odliczanie).
- Zapisywanie czynności matematycznych znakami (<, >, =,+,-).